click click :)

ya Allah :)

;) terima kasih

Monday, May 14, 2012

Mak :')

Assalammualaikum.. :)
Sihat ke semua pembaca setia blog saya ? :) hihi
Alhamdulillah.. saya mungkin sihat je kott xP
Semalam Hari Ibu kan ? Walaupon saya tak dapat nak sambut Hari Ibu semalam sebab terlalu sibuk dengan persiapan untuk sambung belajar.. so hari ini saya nak dedikasikan pos saya khas buat 
Puan Siti Zalihah binti Hj Sulaiman :)
Puan Alizah binti Hj Sha'ari, Puan Ratnasari binti Ya, Cik Halidah binti Husin , Puan Zalilah binti Zaini dan semua ibu, mak, umi, mama di seluruh dunia yang sememangnya seorang wanita yang hebat sebab mampu melahirkan, membesarkan dan menjaga "harta pusaka" dari Allah yang tidak ternilainya :') Anak itu Amanah Allah.. so ibu-ibu kita seorang yang hebat kan ? mampu melahirkan, membesarkan, menjaga kita dengan sepenuh kasih sayang.. Kasih yang tiada tandingannya.. Subhana Allah ! Hebatnya kasih seorang ibu pada anaknya.. terlalu tulus ! Ibu dan ayah adalah orang yang sangat penting untuk disayangi dan dihormati.. Tapi kekadang kita sebagai anak adakalanya pernah menguris hati ibu bapa kita kan kan? :3 Mungkin saya juga termasuk dalam kadang-kadang melawan orang tua, entah itu dengan kata kasar, sikap atau pon cara kita melayan mereka.. tapi jujur mungkin fikiran kita yang belum cukup dewasa :'( 
Bila saya sedih.. saya selalu ingat Mak saya.. bagi saya semua kesedihan yang saya rasa sekarang ini tak mungkin mampu melawan kesedihan saya bila saya kehilangan seorang ibu dalam kehidupan kita.. Masa tu mungkin saya rasa saya dah hilang segalanya.. Saya hilang seorang yang benar-benar sayangkan saya dengan tulus, ikhlas dan sepenuh hati.. Saya tidak dapat bayangkan bagaimana kehidupan saya nanti tanpa seorang Ibu dan Ayah.. 
So selagi mereka hidup.. hargailah mereka.. peluklah mereka.. belailah mereka.. Ingat ! Jasa mereka pada kita sampai mati pon tak akan terbalas.. sungguh besar kasih sayang mereka.. sedangkan keredhaan Allah pon terletak pada keredhaan mereka pada kita :') Subhana Allah !
Kalau sayangkan mereka, jangan heret mereka ke neraka dengan dosa yang kita lakukan !
Jangan balas kasih sayang mereka dengan perangai buruk kita..
Jangan tambah beban mereka dengan masalah kita.. Jangan ! 
ya Allah ! Jasa mereka terlalu besar :'(
Kasih Ibu, Sayangnya seorang Ayah tiada galang gantinya..
Besar pengharapan mereka inginkan anaknya berjaya didunia dan akhirat..
Semalam pergi shopping barang-barang keperluan sambung belajar.. ya Allah, memang duit keluar macam air je :3 tapi Mak still cool.. Mak cakap "takpe nak, untuk belajar.. mak sanggup korbankan duit mak.." ya Allah, rasa macam nak letak balik je barang-barang tu semua.. taknak belajar jejauh.. taknak pergi Kuala Lumpur.. macam mana lepas ini ek ??? sepanjang 18tahun saya tak pernah tinggal asrama.. ya Allah, semoga hati ini terus cekal dalam menempuh segala yang bakal berlaku..
dan
Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya , sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku ketika aku kecil - Surah al- Isra' (ayat 24)
Semakin hari semakin berumur Mak/Ibu/Mama/Umi kita kan.. Ustazah Siti Norbayah kata, pada umur semakin lanjut macam inilah mereka diibaratkan seperti kanak-kanak semula.. yang ingin dibelai, dipujuk dan diberi perhatian selalu.. macam kita kecik-kecik dulu.. sikit-sikit nangis.. kita taknak apa-apa, tapi kita nak dibelai,dipujuk dan perhatian selalu kan ? macam tu jugaklah ibu bapa kita, mereka tak mengharap wang, harta, pangkat dan segalanya.. tapi mereka hanya mengharap perhatian dan kasih sayang dari kita.. bagi mereka, itu lebih cukup daripada segalanya.. :') 
Jika kita bawa ibubapa kita pergi haji sebagai tanda kita membalas jasa mereka, itu belum cukup dengan jasa mereka pada kita selama ini .. so renung-renungkan dan selamat beramal.. *buat peringatan untuk diri sendiri
Hargai mereka sebelum mereka pergi buat selama-lamanya..
Sayangi, Peluki, Hargai, Cintai mereka dulu sebelum sayangi, peluki, hargai,cintai orang lain :')
Okay.. esok nak pergi medical checkup.. Semoga segalanya berjalan lancar.. Amin :) 
Assalammualaikum w.b.t..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...