click click :)

ya Allah :)

;) terima kasih

Thursday, March 17, 2011

Gempa dan Tsunami di JEPUN peringatan utk kita semua..b'sediakah kita mghadapi hari pmbalasanNya ?

Assalamualaikum...
bersyukur kehadrat Nya kerana kita masih mampu menghirup udaraNya yang segar ini..masih mampu berjalankan aktiviti harian seperti biasa..Alhamdulillah..
terima kasih ya Allah..
Menakutkan, mengerikan dan di luar yang kita fikirkan ! Itulah gambaran yang dapat diberikan kepada bencana gempa bumi dan tsunami yang melanda Negara Jepun baru-baru ini..SUBHANA ALLAH ! bayangkan jika kita yang sedang menghadapinya..sedang kita dibuai mimpi tiba2 rumah kita dibawa arus yang sgt deras...sedang kita melakukan aktiviti harian tiba2 keadaan disekeliling bergegar dan ia sgt mencemaskan hati kita..bersyukur aku menjadi rakyat Malaysia..sekurang-kurangya,aku tidak menghadapi apa yg sedang rakyat Jepun hadapi..
sungguh aku tak kuat bila diuji sebegitu ya Allah :'(..
urmm..sungguh simpati keatas mereka semua..semoga kalian terus tabah menjalani hari hari mendatang..
ombak tsunami tiba untuk menerpa kawasan perkampungan itu

beberapa bangunan sahaja yang masih utuh

dah macam mainan budak2 pulak..bersepah-sepah macam tu je


rumah yang senget akibat gegaran gempa bumi

jalan raya yang terbelah..huhu..bahaya !
Runtuhan rumah menyebabkan asap berterbangan di Bandar Kesennuma
Tsunami dan gempa bumi ni banyak bagi kesan kat negara Jepun...banyak infstruktur awam musnah..pengangkutan tergendala..power plant musnah...banyak bangunan terbakar..rasanya kesan ni akan sampai kat ekonomi Malaysia kot lagi-lagi dalam sektor eloktronik..huhu.,..yelah mereka kan pengeluar elektronik terbesar di dunia kan ? ;)
urmm..macam-macam bencana berlaku akhir-akhir ni kan ? bulan lepas gempa bumi dekat Christchurch...negara arab plak banyak sgt bergolak...sampai Arab Saudi pun berlaku sedikit penentangan dekat kerajaan diorang kan...macam macam boleh jadi kan sekarang ? kuasa Allah siapa kita mahu melawannya..;) 
Negara Jepun yang begitu canggih dari segi kelengkapan, teknologi dan sistem amaran bencana pun terkapai-kapai apabila diuji oleh Allah S.W.T akan bencana gempa bumi dan tsunami...Adakah negara kita Malaysia sudah bersiap sedia?? Tanya iman di dada ! allahullam...

p/s : nasib baik pelajar jepun tak jadi nak datang TSNI aritu..macam tahu2 je dorang ..semua ni nak jadi kat negara dorang..may Allah blessing you all..tabahlah kalian mnghadapi UJIAN NYA k..:')


sumber : akhbar harian metro dan google..terima kasih ! 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...